livingmydreampalma.blogg.se

Inspiration, food, training, interior design .....

Farliga larver

Publicerad 2017-02-05 18:37:00 i Söndag,

Nu är det dax att vara lite extra uppmärksam på vad som snart kommer krypande på marken. Dom bygger sina bon högt upp i pinjeträden och deras bon ser ut som vita bomullstussar. Om en månad har de krypt ner till marken och bildar långa processioner därav namnet, processions-larver. De växer mycket fort upp till 10 cm långa håriga larver och är mycket farliga för djur o barn. Så se upp !
Pinjeträden är fulla av dem nu. Om du tittar noga på min bild kan du se att de är på väg ut ur sina bon nu. Hade en skön söndagspromenad med Mourice o Torro, två av min franska bulldogs.
Det är mycket som händer nu i februari, Mandelblommorna är i full gång och även mitt fina Nektarinträd har börjat blomma, helt underbart.
I fredags bakade jag semlor som det var strykande åtgång på.
kommer fortsätta att baka semlor de två följande fredagarna framöver under februari. Igår ångkokade jag för första gången dumplings, så gott och lyckat. Gjorde inköp utav de små söta runda träaskarna på en " Chinesaffär " som kostade 9 euro styck. Placerade ett stort kålblad i botten och sen dumplings som fick ångkoka i 15 min eftersom det var ett kraftigt kålblad. Har du ett tunnare eller finare blad så kan det räcka med 12 min.
Ikväll blir det kantarelltoast med Chevre på Levain till middag.
Önskar alla en trevlig Söndags kväll .......

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Camilla Bröms

Living my dream on Mallorca

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela